مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آسیب شناسی مدیریت ورزش در ایران

به تحقیق، در دنیای پیشرفته امروز، توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با نیروهای انسانی سالم و کارآمد پیوندی ناگسستنی دارد. در این راستا تربیت بدنی و ورزش جایگاه مؤثری در کشورهای توسعه یافته ودرحال توسعه به خود اختصاص می دهد. تجربه کشورهای موفق وپیشرفته ورزشی نمونه بارزی از این واقعیت می باشد.

در یک نگاه عمیق و اجمالی، کارکردهای ورزش و تربیت بدنی دریک مدل اجتماعی پیشرفته وسیستمی شامل ورزش پایه، ورزش همگانی، ورزش بانوان، ورزش قهرمانی و ورزش حرفه ای در سه مفهوم ساده و اساسی و در عین حال یکپارچه خلاصه می شود که عبارتند از: سلامتی، دوستی و شادابی، به بیان علمی تجلی مبانی زیستی، روانی و اجتماعی که هر انسان کارآمدی به آنها نیازمند است. به عبارت دیگر، ورزش و تربیت بدنی پیشرفته به دنبال پرورش انسان هایی با این سه ویژگی برتر می باشد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز برای تحقق اهداف و آرمانهای ارزشمند خویشز به چنین انسانهایی نیازمند است.

پیوند سلامتی و دوستی و شادابی در راستای خداجویی و عدالت محوری بی شک کیفیت و کارایی انسانها را در فعالیت های مختلف عرصه های زندگی فردی و اجتماعی به شدت ارتقا می بخشد. انسان های کارآمد و متعهد در نگاه بسیاری از صاحبنظران مشهور اجتماعی و ورزشی رکن رکین امر خطیر پیشرفت و توسعه در همه بخش های جامعه می باشند به طوری که هیچ عامل دیگری با آن قابل مقایسه نیست.

بنابراین توسعه اجتماعی و اقتصادی نیازمند ارتقا و توسعه ورزشی در جامعه است و لذا توجه ویژه مسئولان و رهبران بالای جامعه به ورزش و تربیت بدنی و طرح ها و برنامه ها و بویژه مدیریت ارشد وفضای مدیریتی آن امری بسیار لازم است.

باانتصاب جناب اقای سعیدلو به عنوان سکانداراصلی ورزش کشور، در شرایط کنونی که سخن از تغییر فضای مدیریتی ورزش در افکار عمومی و محافل ورزشی رسمی و خبری و سیاسی و مطبوعاتی فراوان به چشم می خورد، به کار بردن تدبیر و بررسی های لازم و اتخاذ تصمیم به نفع ترقی و تحول واقعی در عرصه ورزش و تربیت بدنی در چارچوب ارزش های نظام اسلامی همانند سایر عرصه های جامعه از اولویت بالایی برخوردار است و باید بسیار سنجیده عمل کرد، در غیر این صورت دردهای قدیمی و ریشه دار ورزش کشور همچنان به قوت خویش باقی خواهد ماند و به تبع ان، توسعه همه جانبه کشور یکی از یاران مؤثر وجذاب خویش یعنی ورزش و تربیت بدنی متناسب با همه توانمندی ها و ظرفیت های آن را در کنار خود نخواهد داشت. به عبارت نهایی اگر روند تاسف بارکنونی ادامه یابد، اهداف و مسیر ورزش و تربیت بدنی هرگز در راستای پیشرفت و توسعه کشور قرار نگرفته و همانند گذشته مسیرناصوابی را دنبال خواهد نمود که سالهاست همگی خوب بدان واقف هستیم.

مطالعات نشان می دهد از نظر بسیاری از دردمندان و نیروهای متعهد جامعه ورزش کشور اعم از قهرمانان و نخبگان ورزشی،معلمان وکارشناسان تربیت بدنی دراموزش و پرورش، استادان و مدرسان علوم ورزشی در دانشگاه ها و خبرنگاران و نویسندگان خبره مطبوعات ورزشی، مشکلات زیرساختی و انسانی بسیاری در همه پیکره ورزش کشوراعم از ورزش پایه، ورزش همگانی، ورزش بانوان، ورزش قهرمانی وحرفه ای وجود دارد که تعیین یک تیم مدیریتی لایق و شیفته خدمت در راستای ترقی و توسعه ورزش کشور می تواند برای کاهش و زدودن آن حرف اول را بزند. هر چند توسعه کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و آموزشی و رسانه ای، خود تأثیر شگرفی بر پیشرفت و ترقی ورزش نیز بر جای می گذارد زیراورزش بازتاب جامعه ونظام اجتماعی است، اما انتخاب یک فضای مدیریتی شایسته، متخصص و دارای التزام عملی به نظام و رهبری نظام و همچنین پاسخگو به مردم، مجلس و رئیس جمهور محترم جناب اقای دکتر احمدی نژاد که با رای قاطع قریب به بیست وپنج میلیون نفر دریک انتخابات نادر و رکوردشکن جهانی توسط ملت سرافراز ایران انتخاب شدند، برای افزایش شتاب و تحقق چشم انداز بیست ساله و اهداف و برنامه های پنج ساله در بخش تربیت بدنی و ورزش از اهمیت فزاینده ای برخوردار بوده و می تواند کارکردهای بهداشتی، سلامتی، اقتصادی، تربیتی و فرهنگی آن را با سایر بخش های جامعه و نظام اجتماعی همبسته و همسو نماید.

البته در نگاه بسیاری از صاحبنظران عرصه ورزش و تربیت بدنی، مشکلات ساختاری و انسانی و مدیریتی عدیده ای وجود دارد که توسعه و ترقی ورزش را تقریباً عقیم و غیرممکن می سازد.شاخص های کلان ورزش وتربیت بدنی دربخش های کمی وکیفی با ناهنجاریهای جدی وعمده ای مواجه است، عدم برنامه ریزی ها و سازماندهی های مناسب و نداشتن طرح های جامع و قابل عمل و اجرا، عدم پاسخگو بودن متولیان ورزش کشور به مراجع مسئول و به تبع عدم امکان نظارت و کنترل و اصلاح مدیریت و عملکردهای آنان، صعود و نزول های دیمی و شانسی بسیاری از تیم های ملی در رشته های مختلف ورزشی به ویژه فوتبال ملی، جریان مدیریتی غیرکارآمد و غیرمتعهد و دایره بسته مدیریت در ورزش کشور و عدم توجه و بکارگیری پژوهشها و علوم ورزشی به صورت مستمر و اصولی، سیاست درهای بسته مدیران و بی نیازی به نظرات نخبگان و صاحب نظران و نویسندگان خبره ورزشی، عدم توجه به الگوها و استانداردهای ملی و جهانی و کشورهای پیشرفته، عدم توجه و حمایت از باشگاه های بازیکن ساز و مناطق قهرمان خیز در کشور، عدم داشتن طرح و برنامه مشخص و منسجم برای استعدادیابی ورزشی و فقدان مدارس ورزش دائمی و سازمان یافته، بی توجهی به ورزش های پایه، بومی و منطقه ای و سنتی، تقویت روحیات و رفتارهای غیرورزشی و غیراخلاقی و سلطه اهداف شخصی و سودجویانه بر بسیاری از اجزای ورزش، عدم توجه به شایسته سالاری و بکارگیری نیروهای لایق و متعهد ورزشی در بخش های مختلف، سیاسی شدن و دولتی شدن افراطی ورزش کشور از جمله ناهنجاری هایی هستند که همواره پیکره جذاب و جوانگرای ورزش کشور را با آفات متعددی مواجه ساخته است.

در حال حاضر انتخاب مدیران شایسته، پاک دست، ساده زیست و کارآمد و آشنا با دردهای قدیمی و ریشه ای ورزش کشور و همچنین ایجاد فضای مدیریتی سالم ورزشی و شیفته خدمت به مردم و نظام و همسو با دولت دهم توسط ریاست جدید سازمان تربیت بدنی جناب آقای سعیدلو در واقع به مثابه خون جدیدی است که بر پیکره ورزش تزریق می شود. پیکره ای که همواره نحیف و نحیف تر شده است. این فرایند مدیریتی چنانچه خارج از دایره بسته مدیریت در سالهای اخیر انتخاب گردد، به طوری که به ریشه های پوسیده و آفات مدیریتی و انسانی موجود ورزش آگاهی داشته باشد، در یک جریان سالم و بکارگیری همه ظرفیت ها و همه نیروها در جایگاه واقعی و متناسب آنها می تواند مرهمی اساسی بر زخم های کهنه ورزش کشور بوده و در میان مدت ورزش و تربیت بدنی را در مسیر توسعه همه جانبه کشور قرار دهد و ورزش و ورزشکاری بر اساس آرمانهای امام راحل (ره)، رهنمودهای مقام معظم رهبری و باورهای نظام مقدس جمهوری اسلامی جهت گیری نموده و قهرمانان ورزشی بیانگر فرهنگ و ارزشهای انقلاب شکوهمند اسلامی باشند.

منبع آفتاب

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده